Google Adwords termen

Google Adwords termen

Google Adwords gebruikt meerdere termen/jargon die niet voor iedereen meteen te begrijpen zijn. Hieronder staat een lijst met veel voorkomende woorden die door Google gebruikt worden. Mis je een term, schroom dan niet te reageren.

Jargon van Google Adwords uitgelegd

Zoeknetwerk
Hiermee wordt de zoekmachine van Google zelf bedoeld. Je wordt dan gevonden als mensen je zoekwoord intoetsen bij www.google.nl. Bij de instellingen heb je de mogelijkheid ‘Inclusief zoekpartners’ te selecteren. Hiermee bedoelt Google zoeksites als Google- Maps, Shopping, Afbeeldingen etc., maar ook sites die (zoek)partner zijn van Google, zoals Marktplaats, Nu.nl, Telegraaf en AOL.

Display netwerk
Als je dit netwerk selecteert kan je (beeld- of tekst)advertentie op meer dan een miljoen sites worden weergegeven. Op deze sites plaatst Google voor hen relevante Adwords advertenties. Ook kan je advertentie geplaatst worden op apps voor mobiele telefoons. Het is mogelijk om de plaatsingen te targeten, zodat je zelf in de hand hebt waar je naar voren komt.

Zoeknetwerk met display selectie
Deze selectie zit standaard in het Display netwerk. Het verschil is dat je advertentie veel gerichter geplaatst wordt. Google schat in hoe groot de kans is op een bezoeker/conversie. Je ontvangt minder klikken, maar de bezoekers zijn wel doelgerichter dan die uit het Display Netwerk. Daardoor ligt het doorklikpercentage (CTR) ook een stuk hoger.

Zoekwoord
Het zoekwoord is het woord wat ingesteld is waarop je advertentie naar voren moet komen als iemand zoekt op Google. Als het zoekwoord op ‘actief’ is ingesteld, dan komt je advertentie naar voren wanneer iemand op dat woord zoekt.
Voorbeeld: Taxibedrijf RijSnel uit Hilversum heeft als zoekwoord ‘Taxi Hilversum’ ingesteld in zijn campagne. Wanneer Piet bij Google zoekt op ‘Taxi Hilversum’ dan komt de advertentie van Taxibedrijf RijSnel naar voren.
NB: Het kan zijn dat de advertentie niet naar voren komt. De mogelijke redenen dat de advertentie niet naar voren komt lees je op de pagina Google Adwords advertentie wordt niet weergegeven.

Uitsluitingszoekwoord
Uitsluitingszoekwoorden zijn woorden die je instelt waarop je niet gevonden wilt worden met je Google Adwords advertentie.
Voorbeeld: Taxibedrijf RijSnel is altijd stipt op tijd, heeft nette chauffeurs en biedt gratis drankjes aan tijdens de rit. Hiervoor moet de klant wel een hoger bedrag per kilometer betalen dan bij de concurrent. Hij is dus niet goedkoop. Daarom stelt hij het zoekwoord ‘goedkoop’ en ‘voordelig’ uit in zijn campagne, zodat hij geen onnodige bezoekers op zijn website krijgt.

Vertoningen
Deze cijfers geven aan hoe vaak uw advertentie naar voren is gekomen.

Klikken
Het aantal klikken geeft aan hoe vaak een bezoeker op je advertentie heeft geklikt.

CTR
CTR bij Google Adwords staat voor klikfrequentie, doorklikpercentage of in het Engels ‘Click Through Rate’ (CTR). De CTR is het aantal klikken gedeeld door het aantal vertoningen van een zoekwoord of advertentie. Dus als een advertentie 1000 keer naar voren is gekomen en er is 50 keer op geklikt dan is de CTR (50/1000=) 5 procent.

Alle zoekwoorden en advertenties hebben afzonderlijke CTR-cijfers. De gemiddelde CTR van een campagne of advertentiegroep komt voort uit de resultaten van de zoekwoorden en advertenties.

CPC
CPC staat voor Cost per Price, dus de kosten per klik.

Gemiddelde positie
Dit is de positie waar je advertentie gemiddeld staat bij Google. In het Display netwerk en bij Google Shopping is er geen gemiddelde positie.
Als je bijvoorbeeld twee keer op positie 2 staat en één keer op positie 3, dan is je gemiddelde positie afgerond 2,3.

Conversies, kosten/conv. en conv.perc.
Deze cijfers geven aan hoeveel conversies een selectie (woord, advertentie of campagne) hebben opgeleverd. De kosten per conversie geven de gemiddelde kosten aan per conversie en het conversiepercentage geeft aan hoeveel procent van de kliks voor een conversie hebben gezorgd.

Campagne
Als je wilt adverteren op Google na het maken van een account start je met het maken van een campagne. Onder een campagne hangen de advertentiegroep(en).

Advertentiegroepen
De advertentiegroepen hangen onder de campagne. Onder de advertentiegroepen hangen weer de zoekwoorden en advertenties. 

Advertenties
De advertenties hangen onder de advertentiegroep. Je website wordt met de advertenties naar voren gebracht bij Google als iemand op een woord zoekt die je ingesteld hebt in de advertentiegroep waaronder de advertenties hangen. De advertenties zijn te herkennen aan de groen gekleurde afkorting “Adv.”.

Advertentie extensies
Met advertentie extensies kan je extra informatie toevoegen aan je advertenties om deze beter te laten opvallen en aantrekkelijker te maken. Hieronder staan alle mogelijke advertentie extensies omschreven.

Extensies voor sitelinks
Met een sitelinkextensie heb je de mogelijkheid om een extra link aan je advertentie toe te voegen, om bezoekers direct naar een specicfieke pagina te leiden.

Highlight-extensies
Met highlight-extensies kan je USP’s of andere punten uitlichten over uw producten of diensten die interessant zijn voor bezoekers.

Extensies voor website-informatie
Met extensies voor website-informatie kan je bezoekers direct een beter beeld geven van welke producten of diensten jij aanbied. Je kunt bijvoorbeeld uitlichten welke merken je verkoopt, of wat voor type producten/diensten.

Oproepextensies
Een oproepextensie geeft je de mogelijkheid om het telefoonnummer van je onderneming onder je advertentie te laten verschijnen. Bezoekers kunnen dan gelijk contact opnemen, om een afspraak te maken, te reserveren, een vraag te stellen etc.

 

Berichtextensies
Door berichtextensies in te stellen geef je bezoekers de mogelijkheid om gelijk een bericht naar je te sturen per SMS. Je kan een Call to action toevoegen, als je wilt dat bezoekers iets gaan doen. (informatie aanvragen, offerte aanvragen enz.) Berichtextensies worden dus ook alleen vertoond als iemand via een mobiel apparaat een zoekopdracht via google uitvoert.

Locatie-extensies
Met een locatie-extensie kan je de locatie van jouw onderneming laten weergeven bij je advertenties. Het adres wordt onder de advertentie weergegeven, en als men hierop klikt word de locatie via google maps weergegeven, zodat bezoekers direct zien waar je onderneming precies gevestigd is.

Locatie-extensies voor partners
Locatie-extensies voor partners houden bijna hetzelfde in als de gewone locatie-extensies. Bij locatie-extensies voor parners kunt u de locaties van retailers of bedrijven die uw product of dienst aanbieden tonen. Als u deze locaties opgeeft, wordt er onder je advertentie de mogelijkheid gegeven om retailers in de buurt te vinden. Als men hierop klikt, kunnen er meerdere retailers worden getoond.

 

Prijsextensies
Met prijsextensies kan je onder je advertentie specifieke producten uitlichten met de betreffende prijs erbij. Dit is bijvoorbeeld handig bij gewilde producten of producten die in de uitverkoop zijn.

App-extensies
Als je een app-extensie wilt instellen, moet je een app hebben die bezoekers kunnen downloaden. Met een app-extensie kan je een bezoeker via een link direct doorverwijzen naar de app-store waar jouw app gedownload kunt worden.

Recensie-extensies
Met een recensie-extensie is het mogelijk om een recensie bij je advertentie te tonen. Dit kan een citaat zijn, of deze kan anders worden verwoord. De recensie moet wel gekoppeld zijn aan de bron waar de recensie vandaan komt.

Doelgroepen
Met doelgroepen kan je binnen Google Adwords specifieker targeten. Je kan de groep mensen die jouw advertenties te zien krijgen afbakenen door de advertenties alleen te laten weergeven als bezoekers voldoen aan bepaalde criteria.

Dimensies
Het tabblad “dimensies” is erg handig om specifieke resultaten van je adwords campagnes in te zien. Je kunt bijvoorbeeld kijken op welke dag bezoekers op je advertentie hebben geklikt of via welke URL de meeste bezoekers naar je site zijn gekomen. Je kan overzichten inzien van advertenties waarbij de kosten het sterkst stijgen of dalen en nog veel meer.

Targeting
Met targeting of targeten wordt simpelweg het instellen van een doelgroep bedoeld. Als je targeting insteld bij je advertenties worden deze alleen getoond aan een doelgroep waarvan je wilt dat deze jouw advertenties zien, omdat dit de groep is die wellicht geinteresseerd zijn in jouw product of dienst.

Remarketing
Met een remarketing campagne kan je bezoekers die eerder op je website zijn geweest en een specifiek product of een specifieke pagina hebben bekeken, een specifieke advertentie tonen van de betreffende pagina of het betreffende product. Dit is handig om een bepaalde interesse van een bezoeker vast te houden en deze te stimuleren om misschien later terug te komen of toch het betreffende product of de betreffende dienst aan te schaffen.

 

Laat een bericht achter

Volg ons via