Tips om goede advertenties te schrijven

Tips om goede advertenties te schrijven

Advertenties Google Adwords

Aantrekkelijke advertentieteksten schrijven is geen eitje. Er zijn weinig leestekens te gebruiken bij Google Adwords. Er zijn ook vaak meerdere concurrenten die dezelfde bezoekers naar hun website willen krijgen. Daarom is het lastig om je advertentie op te laten vallen en ervoor te zorgen dat de zoeker juist op jouw advertentie klikt.

Hieronder lees je praktische tips om goede advertentieteksten te schrijven voor Google Adwords

Het hoofddoel van het schrijven van goede advertenties voor Google Adwords is om de zoeker te verleiden naar je website te gaan. Hieronder lees je de tips die je hierbij helpen. Lukt het je niet betere advertenties te schrijven en wil je advies. Je kan ons altijd mailen of bellen!

Bij Google Adwords is de advertentieruimte als volgt opgebouwd:
– Titel – maximaal 25 leestekens
– Beschrijvingsregel 1 – maximaal 35 leestekens
– Beschrijvingsregel 2 – maximaal 35 leestekens
– Zichtbare url – maximaal 35 leestekens

Tip 1
Voordat je advertenties gaat schrijven ga je eerst zelf zoeken op de zoekwoorden waarop je naar voren wilt komen. Kijk hoe je concurrenten adverteren en bepaal je USP’s (Unique Selling Point/onderscheidende punten). Deze verwerk je in je advertenties, want deze moeten ervoor zorgen dat je advertentie er ten opzichte van de concurrenten uitspringt. 

Tip 2
Zorg ervoor dat je advertentie aansluit bij de zoekwoorden die je instelt.
Voorbeeld: Als iemand zoekt op ‘taxi Hilversum’, dan is het verstandig dat je ‘Taxi Hilversum’ in de advertentie verwerkt (in de titel en/of in de advertentietekst en/of in de zichtbare url.
Google maakt de woorden die overeenkomen met de zoekopdracht dik gedrukt in de advertentie. Die valt daarom sneller op. Daarbij klikt iemand eerder op een advertentie waarin de zoekterm verwerkt is dan op een algemene advertentie waarin de zoekterm niet voorkomt.

Tip 3
Stel meerdere (liefst drie) advertenties in per groep. Laat de advertenties gelijkmatig rouleren (dit doe je bij campagne instellingen bij onderwerp ‘Advertentieweergave: advertentieroulatie, frequency caps’). Ga je je Google Adwords campagne geregeld monitoren en optimaliseren? Dan kan je de advertenties het beste onbeperkt laten rouleren. Bij ‘Gelijkmatig rouleren’ worden advertenties ten minste 90 dagen gelijkmatiger weergeven, daarna komen de advertenties die volgens Google naar verwachting het best presteren het vaakst naar voren.
Voeg om de zoveel tijd nieuwe advertenties toe. De advertentie dit het minst presteert pauzeer je en vervang je door een nieuwe.
Door je advertenties regelmatig te analyseren en te optimaliseren zorg je ervoor dat de best presterende advertenties overblijven. Dit verhoogt de CTR en zorgt er ook voor dat de kwaliteit van je campagne omhoog gaat.
Let bij het bepalen van het succes van een Google Adwords advertentie op (de combinatie van) klikprijs (CPC), doorklikpercentage (CTR) en gemiddelde positie. Een advertentie met een lagere CTR dan een andere advertentie kan ook komen door een lagere positie en klikprijs. Daarom moet je op deze drie cijfers letten. De belangrijkste factor is daarbij wel de CTR. Die geeft aan hoeveel procent van de zoekers op jouw advertentie klikt en (b)lijkt daardoor interessanter voor de zoeker.

Tip 4
Verwerk in je advertenties een ‘call to action‘. Breng de zoeker in beweging. Teksten als ‘Bestel Direct’, ‘Reserveer Nu’, ‘Op=Op’ of ‘Profiteer Nu’ zorgen in de regel voor een hogere CTR. Dit gebeurt niet altijd. Daarom is het ook verstandig om andere teksten te gebruiken. Blijkt dat het wel werkt? Dan weet je dat de call to action belangrijk is om voortaan in je advertentie te verwerken.
Afhankelijk van de branche, maar de volgende woorden zorgen vaak voor betere prestaties van je advertenties:
‘gegarandeerd’, ‘nieuw’, ‘uniek’, ‘voordeel’, ‘exclusief’, ”x’ jaar ervaring’, ‘Expert’, ‘Specialist’. 

Tip 5
Heb je een aanbieding of een uniek aanbod/voorstel of geef je garanties? Verwerk dit dan altijd in je advertenties. Hiermee trigger je de bezoeker en vergroot je je CTR.

Tip 6
Stel extensies in
. Hiermee krijg je meer ruimte van Google en val je dus meer op.
Bij de highlight extensies voer je je USP’s in. Begin met de belangrijkste en zo verder.

Laatste tip
Prestaties van advertenties op het ene woord geeft geen garantie op dezelfde soort advertentie voor een ander woord. Blijf daarom altijd monitoren en vergelijken en test verschillende advertenties. Wel kan je bij het instellen van een nieuwe campagne of groep bij Google Adwords starten met advertenties die in het verleden goed presteerden. De kans op meer bezoekers is dan wel groter, maar blijf dus altijd testen.

Veel succes!

Vragen?
Wilt u advies of hulp bij het schrijven van (advertentie)teksten?
Wij hebben veel ervaring in het schrijven van converterende teksten. We helpen je graag!
Neem contact op met Klik Succes

Laat een bericht achter

Volg ons via